המרת מטבע – מתי נכון לרכוש דולרים?

תוכן עניינים:

כל מי שעוקב אחרי שוק המט"ח ובפרט על שער הדולר, יכול היה לראות שינוי בערכו במהלך השנה-שנתיים האחרונות. הדולר הגיע בשנת 2023 לרמה שלא הכרנו מאז אמצע העשור הקודם ואפילו לפני כן.

אחרי הרבה שנים בהם הדולר נע סביב 3.5-3.6 שקל, הרי שבשלבים מסוימים של 2023 הוא חצה את קו 4 השקלים, ואז חזר להתייצב סביב 3.9 שקל. יש לכך השפעות רבות, הן על אנשי עסקים, הן על יבואנים וכמובן גם על אנשים פרטיים שמחזיקים דולרים או מעוניינים לרכוש.

המרת מטבע משקל לדולר, באופן טבעי, נעשית בכמויות גדולות. אנשים פרטיים מחליפים בדרך כלל שקלים לדולרים לקראת נסיעה לחו"ל או על מנת לבצע עסקאות בארץ ובחו"ל. לעומת זאת אנשי עסקים, סוחרים, משקיעים, מבצעים את ההמרה, הן על מנת להחזיק בכסף לשעת צורך, הן על מנת לסחור בו או בעזרתו, והן על מנת להשקיע את הכסף במוצרים פיננסיים שונים. ישנם רבים שבוחרים גם להחזיק דולרים מתוך מחשבה שיום אחד הם יצטרכו להשתמש בו.

אחת האופציות הנפוצות של המרת מטבע, היא לקנות מטבע חוץ כמו דולר, ולאחר מכן לבצע עסקאות דרך כרטיס אשראי. קיימת אופציה לפתוח ארנק מט"ח, לחסוך כסף ואז להשתמש בו בשעת צורך. בצורה כזו, לא צריך להוציא כסף מהמכונה (אם נמצאים בחו"ל) או לשלם בערך הדולר של האתר בו מבצעים את הרכישה (אם מדובר על עסקה אינטרנטית).

 

למה צריך לשים לב בהמרת מטבע

אחד הדברים שצריך לוודא כשמבצעים המרת מטבע חוץ, היא שאנחנו לא מפסידים בתהליך. למשל, מי שהחזיק ברשותו שקלים והמיר אותם לדולרים כשהערך היה שלוש וחצי שקל לדולר, הרוויח יותר ממי שביצע אותו כעבור שנה, כשערך הדולר עמד על ארבע שקל. באופן טבעי, אז הוא קיבל הרבה פחות דולרים.

החוכמה היא לדעת מתי נכון לרכוש דולרים ולבצע המרת מטבע. לשם כך צריך לעקוב אחרי השוק, וללמוד את השינויים הצפויים בו. לא כל שינוי בהכרח יביא לעלייה או ירידה בערך הדולר, אלא אם מדובר באירועים משמעותיים. דוגמא, אירועים ביטחוניים ארוכי טווח, אירועים כלכליים, אירועים שקשורים להיבטים שלטוניים ועוד. חשוב לציין, מדובר באירועים שנמשכים זמן רב ולכן השינוי לא תמיד מורגש בבת אחת וחשוב לשים לב אליהם.

נכון שאנשים פרטיים לא מבצעים המרות מטבע משמעותיות כמו משקיעים וסוחרים, אך עדיין הם יכולים לחסוך לא מעט כסף אם ידעו לבצע את ההמרה בנקודה הנכונה ולא להמתין עם זה כשהערך יהיה גבוה מדי.

 

למה משתלם להחזיק דולרים?

ארנק מטח אשר ניתן להשתמש בעזרתו דרך כרטיס אשראי או כל אמצעי אחר שמאפשר לנו להחזיק מטח, כמו דולר לדוגמא, באופן זמין, הוא חיוני על מנת שנשתמש בכסף באופן מיידי, לא להמתין לנקודה בה נצטרך לבצע המרה או שנהיה תלויים בערך המטבע שיספק לנו המקום בו אנחנו מבקשים לבצע את הרכישה. כך יש לנו אפשרות ליהנות מהתהליך בצורה הרבה יותר חכמה.